Strămoşii noştri au dat naştere unor civilizaţii înaintate, în unele domenii depăşind civilizaţia actuală. Respingerea conformistă a atâtor edificii străvechi, fără o analiză critică, absolut obiectivă, nu este benefică aprecierii juste a preistoriei. Iată, de exemplu, o „probă” privind existenţa cândva a unei populaţii aptă să realizeze un edificiu antic grandios, ce nu putea fi realizat cu mijloacele „primitive” din trecutul îndepărtat.
Aeroportul Yundum de lângă Banjul (capitala Gambiei), folosit în mod curent de companiile aviatice, care iniţial nu avea niciun fel de amenajare, fiind cel mai autentic aeroport, construit însă în vremuri străvechi, din imense dale cafenii, vitrificate.
Această fostă colonie britanică (Gambia) este situată pe coasta atlantică a Africii tropicale și aparține grupului de țări cele mai întârziate din punct de vedere economic. Gambia se întinde pe 350 de kilometri adâncime în continent de la vest la est şi se află de-a lungul albiei râului cu același nume. Lățimea țării de la nord la sud nu depășește 50 de kilometri. Puțin peste un milion și jumătate de oameni trăiesc în Gambia, 75% în zonele rurale. Industria Gambiei este extrem de slab dezvoltată, exportul de arahide asigurând țării jumătate din câștigurile sale valutare.
Dar, revenind la aeroportul internațional din Gambia, Yundum. Acesta este situat la 27 de kilometri de Banjul, lungimea pistei fiind de 3600 de metri, astfel încât Yundum poate găzdui aeronave de orice mărime. Gambienii înșiși nu au construit această pistă scumpă, căci doar au asfaltat pe plăcile de piatră șlefuite brute existente înainte, care fuseseră curățate de pe sol înainte.
NASA a ajutat Gambia, deoarece agenția spațială americană era interesată să creeze un aerodrom alternativ pentru nave spațiale reutilizabile. Inițial, SUA a ales aeroportul capitalei senegaleze Dakar, dar pista sa avea un unghi prea mare în raport cu ruta principală de zbor a navetelor. Prin urmare, în septembrie 1987, americanii au ajuns la un acord cu partea gambiană privind utilizarea aerodromului Yundum în aceste scopuri. Pista a fost îmbunătățită. În special, lățimea sa a fost mărită de la 29 la 45 de metri. De asemenea, americanii au instalat sistemele electronice de control și navigație necesare.
În 1996, clădirea aeroportului internațional, a fost construit conform unui proiect comun englezo-gambian. Dacă vă uitaţi cu atenție la imaginile din satelit, puteţi vedea că partea centrală a pistei de la Yundum este utilizată în mod activ, dar există zone neutilizate de ambele părți ale pistei. Sunt pavate cu plăci ușoare de o culoare neobișnuită maronie-nisipie. Există și prelungiri ale fâșiei care nu au fost încă defrișate de teren. Și copacii de-a lungul ei cresc într-un mod foarte interesant – de-a lungul liniilor unor defecte din sol.
Deci, când a apărut această pistă? Cea mai senzațională, desigur, este ipoteza că pista a fost construită în vremurile pre-civilizației și că, foarte posibil, de aici au decolat vechi avioane indiene sau atlante – Vimanas. A existat şi o altă teorie conform căreia aerodromul ar fi fost construit în secret de germani în timpul celui de-al doilea război mondial, în anul 1944. La prima vedere, această versiune nu este lipsită de o oarecare plauzibilitate. Într-adevăr, în timpul războiului, germanii au manifestat un mare interes față de uraniul african, şi pentru asta avea nevoie de aerodromuri. Dar, astfel de aerodromuri nu erau pavate cu plăci masive de piatră, ci cu unele mici şi metalice, care aveau și câteva găuri pentru a reduce greutatea. În al doilea rând, gambienii susțin că plăcile de piatră au fost întotdeauna acolo și nu au apărut la mijlocul secolului al XX-lea…