Prin secolul al IV-lea, sub papa Iulius I (337-352), s-a stabilit ideea ca ziua de 6 ianuarie sa fie data celebrarii botezului lui Iisus Hristos. Dar ce s-a intamplat acum 2.000 de ani?
Apropiindu-se timpul ca sa-si inceapa activitatea publica, Iisus Hristos, care avea circa de 30 de ani, vine la Iordan, ca sa se boteze catre proorocul Ioan. Aceasta zi se praznuia, la inceputul Bisericii, deodata cu Nasterea Domnului si se numea Epifanie (aratare), pentru ca Domnul s-a aratat lumii si este prima teofanie din Noul Testament, adica prima descoperire a celor trei persoane ale Sfintei Treimi.
Se mai numeste „aratare” acest praznic pentru ca Sf. loan Botezatorul arata lumii pe Iisus ca fiind Mesia, cand acesta a venit sa se boteze: „Iata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatele lumii!”. Si tot acum, cu ocazia botezului, s-a aratat Prea Sfanta Treime, Tatal, Cel ce a grait: „Acesta este Fiul meu cel iubit…”, Fiul Iisus Hristos, cel ce se boteaza in apele Iordanului, si Duhul Sfant, cel care s-a aratat in chipul porumbelului ce statea deasupra lui Iisus.
Pentru prima data de la nasterea lui Iisus, se arata in chip deplin Treimea cea de o fiinta si nedespartita. Aratarea Sfintei Treimi si aratarea in lume a lui Iisus Hristos reprezinta inceputul lucrarii de mantuire a omului din robia pacatului si a mortii.
Sf. loan practica in acea vreme la Iordan un botez al pocaintei, inferior botezului crestin. Prin acest botez, el chema la curatenie sufleteasca, cerand tuturor celor ce se botezau sa se pocaiasca si sa-si innoiasca viata, sa devina virtuosi, drepti, cinstiti, corecti, sa faca roade vrednice de indreptare, caci securea sta la radacina pomului sterp pentru a se taia si arunca in foc. Botezul marelui prooroc, insa, nu avea puterea sa curete pacatele, sa le ierte si sa sfinteasca viata, pentru ca nu avea harul Duhului Sfant, pe care il da numai botezulcrestin savarsit in numele Sfintei Treimi. De aceea, Sf. Ioan marturiseste in auzul tuturor: „Eu va botez cu apa, iar dupa mine vine Cel ce va va boteza cu Duh Sfant si cu foc”.
Si intr-adevar, focul Duhului Sfant se va pogori peste Apostoli la Rusalii, cand s-au botezat trei mii de suflete, la predica Sf. Ap. Petru, luand darul iertarii pacatelor. Acesta este botezul crestin, al iertarii si al curatirii de pacate, al sfintirii si al indumnezeirii vietii. Prin efectele sale supranaturale, acesta depaseste cu mult botezul Sf. loan.
Iisus a primit formal botezul lui Ioan si acesta nu pentru ca avea nevoie de cainta si de innoire a vietii, ca ceilalti oameni, ci pentru ca Iisus avea nevoie de Ioan, care era o mare personalitate spirituala a vremii, sa dea prima marturie publica despre El, in momentul Botezului. Cu autoritatea lui, loan va arata multimilor pe Mesia: „lata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatele lumii!”. Acesta este adevaratul motiv pentru care Mantuitorul Iisus Hristos a venit la loan sa se boteze. A folosit acest prilej pentru a fi descoperit, spre a avea o marturie despre Sine, pentru ca invatatura Sa sa fie primita de oameni, ca din partea lui Dumnezeu.