Manastirea Sera se afla in zona sacra a Tibetului. Denumirea completa a manastirii este Sera-tegchenlin, ceea ce se traduce prin „Locul trandafirilor salbatici si al macesilor”. Intemeietorul manastirii se considera a fi Chzamchen, unul dintre elevii preferati ai lui Tszonhava, intemeietorul lamaismului tibetan.
In anul 1419, in perioada sejurului sau la Sera, Tszonhava citea o carte cu explicatii si si-a intrebat ucenicii care stateau alaturi: „Cine poate sa fie protectorul tarniei („lucruri de taina, mistice”), facandu-se stapanul acestei carti?”. Se povesteste ca invatatorul i-a intrebat de trei ori pe ucenicii sai, iar a treia oara a aparut Chzamchen, manifestandu-si dorinta. Atunci, Tszonhava s-a bucurat mult si i-a propus lui Chzamchen sa construiasca pe locul respectiv o manastire dedicata cunoasterii tarniei.
Principalul obiectiv sacru din manastire este statuia celui de-al unsprezecelea Avalokiteshvara. In vechime, calugarita Balmo a vizitat locul unde s-a aflat Buddha al intelepciunii, Manjusri, de unde a luat si statuia respectiva. Apoi calugarita a venit in zbor impreuna cu statuia in localitatea Pabonha, unde a ascuns statuia in pestera. Nu departe de locul respectiv se afla un cioban care pastea o turma de capre, dintre care una a patruns in pestera. Pentru a o alunga de acolo, pastorul a aruncat o piatra, care s-a lovit de ceva. Intrand in pestera, pastorul a vazut statuia, care a inceput sa-i vorbeasca cu voce omeneasca. Pastorul s-a speriat de moarte si a fugit la conducatorul de atunci al manastirii Sera. Staretul a intrat in pestera si a transportat statuia la manastire. Calugarul-staret a fost considerat un avatar al calugaritei Balmo si a trait intre 1402 si 1469.