Energia subtila Kundalini este o energie vibratorie, ca si radiatiile electromagnetice pe care simturile noastre le percep, intr-un anumit interval de frecvente, sub forma de lumina. Natura sa este insa diferita. Desi aparatele folosite de fizicieni nu au putut inca sa o inregistreze, motiv care justifica denumirea de subtila, ea poate impresiona pelicula fotografica atunci cand frecventa vibratiilor (sau lungimea de unda, in alta exprimare fizica) corespunde sensibilitatii filmului din aparatul fotografic.
Unii vizionari pot percepe nemijlocit aceasta manifestare luminoasa. Se pare ca odinioara, aceasta era un lucru frecvent. Astfel, asemenea initiatilor Misterelor anterioare lor, gnosticii aveau viziunea corpului „luminii” dedesubtul formei fizice. Acesta era considerata ca fiind imanenta in fiintele umane, ca „trup radiant” care putea fi revelat personal, individului.
In anumite texte gnostice, Iisus le apare discipolilor dupa inviere in „corp de lumina”. Zohar-ul dezvaluie ca „oamenii acelor vremuri au vazut o lumina orbitoare cum nici una din generatiile urmatoare nu va mai vedea pana in ziua sosirii lui Mesia”, ceea ce s-a si intamplat pe muntele Tabor (Matei 17:2; Marcu 9:3; Luca 9:29), la Sfantul Mormant (Matei 28:3) si in ziua de Rusalii (Fapte 2:3).
Simbolul focului, cu care e comparata energia kundalini, nu are nimic comun cu realitatea fizica a focului, fiind vorba de o manifestare subtila. Dimpotriva, insusirile acestui „foc“ spiritual sunt contrarii celor ale focului obisnuit: el nu produce combustie, este un „foc rece“, fiind asociat nu caldurii, ci racorii si chiar brizei care, de regula, ar stinge focul propriu-zis.
Pe muntele Horeb, lui Moise, „ingerul Domnului i S-a aratat intr-o flacara de foc, care iesea din mijlocul unui rug… si iata ca rugul era tot un foc, si rugul nu se mistuia deloc” (Exod 3:2). „Norul lui Dumnezeu era deasupra cortului ziua, iar noaptea era un foc” (Exod 40:38).
Intalnim numeroase astfel de descrieri sub forma de foc (Exod 19:18; Deuteronom 4:11-12; 5:4-5,22-24; Zaharia 2:5), de lumina stralucitoare (Ezechiel 1:27-28), de fulger alb ca zapada (Matei 28:3). „Veniti sa umblam in lumina Domnului” – indeamna Isaia (2:5). Dumnezeu ii invata, prin Moise, pe Aaron si fiii acestuia sa se roage „Domnului sa faca sa lumineze Fata Lui peste tine” (Numeri 6:25).
In Cartea lui Enoh tema luminii este tratata din abundenta. Vom da numai cateva exemple. „Am zarit sapte stele, stralucind ca munti de foc, sau ca niste spirite desavarsite” . „Am vazut un munte de foc arzand noapte si zi. Cand m-am apropiat, am zarit sapte munti stralucitori”. „In aceste coloane ale cerului, eu am vazut focuri care izbucnesc fara numar, dar nici in sus, nici in jos” . Canalele energetice sunt descrise ca rauri de foc, intr-un palat din pietre de cristal: „Si in mijlocul acestor pietre, straluceau limbi de foc, si fluvii de foc erau primprejur”. „Am vazut doua rauri de foc stralucind ca hiacintul”.
Uneori entitatile chakrelor sunt numite fii de ingeri: „Am vazut fii de ingeri sfinti mergand pe un foc arzator; vesmintele lor erau albe”. Enoh precizeaza ca era vorba de un foc arzator, dar rece: „Flacari tremurau imprejurul zidurilor si poarta era de foc. Cand a fost sa intru in aceasta locuinta, ea era in acelasi timp arzatoare ca focul si rece ca gheata”.
Clement din Alexandria arata ca „aceasta flacara, in forma de coloana si care arde prin tufis e simbolul luminii sfinte care, de la pamant traverseaza spatiul si urca la cer prin lemn, prin intermediul careia ne este dat sa o contemplam in spirit”. Coloana de foc este, desigur, Kundalini. Clement din Alexandria aduce si alte lamuriri. „Focul e conceput ca putere buna ce distruge raul si mentine binele, de aceea focul e numit inteligent de catre profeti. Spunem ca focul sfinteste…; nu intelegem aici focul obisnuit atotdistrugator, ci pe cel inteligent, ce patrunde sufletul care trece prin foc“.