Lilith este menționată pentru prima dată în textele antice babiloniene ca o femeie-demon înaripată care atacă femeile însărcinate și bebelușii. Din Babilon, legenda lui Lilith s-a răspândit în Anatolia, Siria, Israel, Egipt și Grecia. În timpul Evului Mediu, mai multe surse ne spun că Lilith a fost prima soție a lui Adam. Dar cum a evoluat Lilith în a ajunge un demon?
În Geneza biblică ni se spune că „Şi a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat şi femeie” (Geneza 1:27). Dar, într-un alt capitol al Genezei (2), versetele 21-22, ni se spune că „Atunci a adus Domnul Dumnezeu asupra lui Adam somn greu; şi, dacă a adormit, a luat una din coastele lui şi a plinit locul ei cu carne. Iar coasta luată din Adam a făcut-o Domnul Dumnezeu femeie şi a adus-o la Adam”. Mai mulţi teologi, comparând textele din Geneza 1:27 și Geneza 2:21-22 au ajuns la concluzia că sunt descrise două evenimente separate, deoarece se pare că femeile au fost create în mod diferit.
În articolul intitulat „Lilith” din „Revista Bibliei” / octombrie 2001, profesorul Janet Howe Gaines explică acest raționament: „Considerând fiecare cuvânt al Bibliei ca fiind exact și sacru, cititorii au nevoie de o interpretare extinsă pentru a explica cele două puncte de vedere diferite din cele două narațiuni ale creației. Dumnezeu a creat femeia de două ori: o dată cu bărbatul, o dată din partea bărbatului; așa că trebuie să fi fost două femei diferite”.
Deoarece Adam numește a doua femeie Eva, Lilith a fost identificată ca prima femeie. Astfel, Geneza 1:27 descrie crearea lui Adam și a unei femei independente, puternice și fără nume, care a ajuns să fie cunoscută drept Lilith. Detaliile despre creația și relația lui Lilith cu Adam sunt relatate în „Alfabetul lui Ben Sira”, o lucrare apocrifă din secolul al X-lea d.Hr. În perioada post-biblică, înțelepții rabini o identifică pe Lilith de mai multe ori, nu după nume, ci după titlul „Prima Evă”, ceea ce indică faptul că întreaga ei poveste era bine cunoscută în tradiția orală.
Lucrarea medievală apocrifă „Alfabetul lui Ben Sira” relatează că Dumnezeu a creat-o pe Lilith din pământ, așa cum l-a creat pe Adam. Au început imediat să intre în conflict, pentru că Adam a vrut să fie „stăpânul” lui Lilith și nu invers, cum şi-a dorit Lilith. Femeia a hotărât să-l părăsească pe Adam şi „a zburat în aer”.
Dumnezeu i-a spus lui Adam: „Dacă ea acceptă să se întoarcă, ceea ce s-a făcut este bun. Dacă nu, ea trebuie să permită ca o sută dintre copiii ei să moară în fiecare zi”. Trei îngeri Snvi, Snsvi și Smnglof au fost trimiși să o urmărească pe Lilith, dar ea a refuzat cu înverșunare să se întoarcă cu ei în Grădina Edenului. Ea a fost de acord ca o sută dintre copiii ei să moară în fiecare zi. În consecință, în fiecare zi pier o sută de demoni și, din același motiv, scriem numele îngerilor pe amuletele copiilor mici. Când Lilith le vede numele, își aduce aminte de jurământul ei, iar copilul îi revine.