Unele dintre cele mai faimoase aparitii ale Fecioarei Maria in lume au avut loc in Zeitun, Cairo, caputala Egiptului, intre anii 1968 pana in 1970.
In 1968, Egiptul totaliza in jur de patruzeci de milioane de locuitori, dintre care treizeci si doua de milioane de musulmani. Din cei opt milioane dc crestini care raman, 7 500 000 apartineau Bisericii ortodoxe copte, ceilalti fiind impartiti in diferite culte, dintre care o suta douazeci dc mii de catolici. Coptii sunt descendentii directi ai egiptenilor din epoca faraonica, care devin crestini in secolul al III-lea. Mai inainte, in secolul al V-lea, miscarea ortodoxa copta s-a separat de Biserica romana, gasindu-se de la acea data total in afara lumii crestine catolice guvernate de Vatican. Ea are de altfel propriul ei sef spiritual care, in momentul aparitiilor din 1968, era sanctitatea sa Kirillos al VI-lea, papa de Alexandria si patriarh al profetiei sfantului Marcu.
In ziua de 2 aprilie 1968 a fost inregistrata prima aparitie. Ea a avut drept martori soferii si mecanicii afectati unui garaj al Transporturilor Publice situat chiar in fata bisericii din Zeitun. Iata relatarea acestui episod:
„La o ora si jumatate dupa apusul soarelui (…), au vazut o forma omeneasca, o femeie imbracata in haine albe, stand pe domul central al bisericii (…). Au crezut ca se afla in fata unei calugarite in vesminte albe. Dat fiind ca statea pe o suprafata rotunjita si alunecoasa, ei i-au strigat sa fie atenta si sa astepte. Crezand ca e vorba de o disperata care voia sa se sinucida, unul dintre angajati a anuntat politia prin telefon. Altul l-a anuntat pe unul dintre preotii parohiei, parintele Iusef Ibrahim, care a constatat fenomenul cu ochii lui inainte de a-si anunta superiorul direct, parintele Constantin Musa. In acest timp, o mare multime de oameni se adunase langa biserica, atat de mare incat a fost nevoie sa se intrerupa si sa se devieze circulatia pe strada Tuman-Bey”.
Dupa acest prim incident, un sir de aparitii au fost inregistrate in acelasi loc, insotite de pretinse vindecari miraculoase. Dupa spusele doamnei Sami Gubran, din Heliopolis, ea insasi martora in diferite ocazii, aceste vindecari miraculoase i-au implicat mai mult pe musulmani decat pe crestini. Nu se cunoaste foarte bine numarul exact al aparitiilor care s-au succedat, nimeni neavand reflexul si nici mijloacele de a le recenza dc la prima pana la ultima manifestare, dar este stabilit faptul ca se numara cu sutele. Dupa Daniel Reyt, ar fi fost peste trei sute. Aceasta cifra considerabila nu pare deloc exagerata, caci familia doamnei Gubran pretinde ca a asistat la un numar de aparitii situat intre doua sute si doua sute cincizeci, care s-au intins pe aproape un an, familia Gubran ducandu-se la locul minunilor aproape in fiecare seara!
In mod cat se poate de evident, fenomenele din Zeitun, desi de incontestabila natura religioasa, se inscriu intr-un cadru total neobisnuit in comparatie cu cel cunoscut pana atunci in acest gen de manifestari. Multimii i-au fost oferite spectacole luminoase, fara deosebire de confesiune, fara transmiterea vreunui mesaj unor privilegiati, dupa cum s-a intamplat in Europa si in alte parti in medii esential catolice. Daca Fecioara Maria nu a transmis nici un mesaj martorilor, acestia insa nu s-au jenat sa strige la ea. De exemplu, cand silueta luminoasa, presupusa a fi fost mama lui Isus, se estompa si urma sa dispara, multimea striga: „Revino! Revino!” Si se intampla sa revina, aparitia comportandu-se ca si cum ar fi auzit apelurile pline de fervoare ale observatorilor cuprinsi de frenezie, chiar de isterie!
Aproape toate fenomenele s-au derulat in principal pe acoperisul bisericii din Zeitun, cu cateva exceptii: deasupra unui palmier si a unui maslin plantati in apropierea sanctuarului si chiar in interiorul bisericii, sub cea mai mare cupola. Durata era cuprinsa intre treizeci de secunde si sapte ore, numai noaptea, imediat ce intunericul era total, pana in zori. Fenomenul dominant a fost legat de o silueta omeneasca, imbracata ca o calugarita si identificata de toti martorii ca fiind o reprezentare a Fecioarei Maria.
Trebuie mentionat ca Biserica ortodoxa copta o venereaza pe mama lui Isus, ceea ce nu e cazul musulmanilor. Desi islamul admite realitatea lui Isus ca profet, nu ca fiu al lui Dumnezeu, Fecioara Maria nu e decat un personaj secundar fara mare interes pentru adeptii acestei religii.
Aceasta silueta luminoasa care o personifica pe Fecioara Maria, dupa marturia mai multor martori, semana foarte mult cu reprezentarea ei in iconografia religioasa a tarii: in vesminte lungi, albastre, cu un voal pe cap, cu nimbul sfintilor. In general, numai partea superioara a corpului a fost vazuta cu claritate, partea de jos fiind vaga, neclara. Niciodata n-au fost zarite picioarele, chiar si atunci cand s-a putut distinge intreaga silueta, deci lungimea vesmantului poate sa explice aceasta relativa anomalie. Trebuie remarcat totusi ca atunci cand aparitia a fost observata in miscare, deplasarea se facea prin alunecare, prin sustinerea la cateva zeci de centimetri deasupra acoperisului, fara ca picioarele sa fie vazute. Lucru ciudat pentru o aparitie de tip holografic, uneori i se vad rochia albastra si voalul agitate ca de o suflare de vant!
In tinuta vestimentara a Fecioarei Maria au aparut diferite particularitati, dupa cum diferente de comportament au fost observate in functie de zile: cu sau fara coroana, cu sau fara voal, cu sau tara tunica, cu sau fara sirag de matanii, cu mainile impreunate ca la rugaciune sau departate ca la o invocatie, in picioare sau in genunchi, cu sau fara copilul Isus in brate, tinand o ramura de maslin, binecuvantand multimea, cu fata surazatoare, grava sau trista, rugandu-se in fata crucii care domina domul principal al bisericii, etc.
De fiecare data, aparitiile dadeau impresia, dupa spusele unor martori dc formatie universitara, ca erau proiectii ale unor imagini tridimensionale (mai rar a unor corpuri cu aparenta solida), compuse dintr-o lumina de un alb stralucitor, aproape fosforescenta, in timp ce o transparenta in forme era uneori clar perceptibila, pentru ca se puteau distinge detalii ale domului bisericii prin aparitii.