A fost istoria gresita timp de vreo 2.000 de ani? A existat vreodata vreun „domn Isus Hristos”? Intr-un documentar aparut pe Discovery Channel (Mormantul familiei lui Iisus), regizorul Simcha Jacobovici pretinde faptul ca exista dovezi precum ca Iisus Hristos ar fi fost casatorit cu Maria Magdalena, iar cei doi ar fi avut un fiu, numit Iuda.
Jacobovici nu este primul care arata o posibila legatura romantica dintre Iisus si Maria Magdalena. In filmele „Ultima tentatie a lui Hristos” (1988) sau „Codul lui da Vinci” (2006), exista evidentiata o relatie secreta si intima intre Hristos si Maria. De altfel, Dan Brown, autorul celebrei carti „Codul lui da Vinci”, cea care a spart toate recordurile de vanzari, e principalul sustinator al ideii precum ca Iisus si Maria Magdalena au fost casatoriti si au avut un copil. Dar cat de reala este aceasta informatie? Este ea bazata pe vreo dovada istorica?
Misterioasa Marie Magdalena
Inainte de a examina aceasta posibila legatura romantica, mai intai sa evaluam persoana lui Maria din orasul galileean Magdala. Ce documente vechi o prezinta pe aceasta Marie?
Cele 4 evanghelii ale Noului Testament (Matei, Marcu, Luca si Ioan) sunt primele marturii ce o prezinta pe Maria din Magdala. Ea apare ca o femeie pe care Iisus o vindeca de posesiune demonica. Evangheliile o arata ca o discipola a lui Iisus, ce-i asculta invataturile, care a fost martora la crucificarea lui Iisus si a fost prima care l-a vazut pe Hristos inviat dupa trei zile.
A fost Maria Magdalena prostituata?
Unii au spus despre Maria Magdalena ca ar fi fost prostituata, dar nici apostolii si nici Sfintii Parinti ai Bisericii crestine n-au vorbit mai mult despre ea decat ca fiind una din discipolii lui Iisus. Ideea ca Maria ar fi fost prostituata vine din secolul al VI-lea, atunci cand papa Grigorie I a identificat-o ca fiind aceeasi persoana despre care se vorbeste in Luca 7:37: „Si iata era in cetate o femeie pacatoasa si, afland ca sade la masa, in casa fariseului, a adus un alabastru cu mir”. Cu toate acestea, totul a fost doar o presupunere a papei, pentru ca nu exista niciun text in Biblie precum ca Maria Magdalena ar fi fost prostituata.
In evangheliile gnostice se vorbeste despre o relatie dintre Iisus si Maria Magdalena?
De asemenea, in cele patru Evanghelii canonice, nu exista nici macar o mica referire la vreo relatie romantica sau sexuala intre Iisus si Maria Magdalena. Atunci, cum a aparut aceasta idee si cum a fost ea speculata de adeptii teoriei conspiratiei? Raspunsul este simplu: evangheliile gnostice, documente scrise la 100-200 de ani dupa evangheliile canonice, si care au fost utilizate de un cult non-crestin denumit gnosticism. Aceste evanghelii nu fac parte din Noul Testament si au fost respinse de crestini ca fiind eretice (vezi mai multe detalii despre una din evangheliile gnostice – Evanghelia lui Toma – in articolul urmator: http://www.lovendal.net/wp52/evanghelia-lui-toma-marea-pacaleala-gnostica/).
Cei care sustin o relatie intre Iisus si Maria, citeaza din doua evanghelii gnostice: Evanghelia lui Maria si Evanghelia lui Filip. Sa parcurgem impreuna cele doua evanghelii si sa vedem cat adevar se afla in cele spuse de adeptii teoriei conspiratiei.
Evanghelia lui Maria ne poate da indicii despre relatia lui Iisus?
Evanghelia lui Maria, ce nu face parte si ea din Noul Testament, a fost scrisa de un autor necunoscut in ultima jumatate a secolului al II-lea d.Hr., adica la circa 150 de ani dupa moartea si invierea lui Iisus. Astfel, niciun martor ocular nu mai era in viata in momentul in care ea a fost scrisa. Cum am putea avea incredere in ea, mai multa decat in evangheliile canonice ce au fost scrise de martori oculari ai vietii lui Iisus!?
Oricum, din aceasta Evanghelie a lui Maria, exista un verset in care se spune ca Maria Magdalena era discipolul favorit al lui Iisus, caci o „iubea mai mult decat pe ceilalti (discipoli)”. Intr-un alt verset, Petru i-ar fi spus lui Maria ca: „Sora, noi stim ca Mantuitorul te-a iubit mai mult decat orice alta femeie”. Totusi, in niciunul din versetele de mai sus nu se vorbeste explicit de vreo relatie romantica sau sexuala dintre Maria si Iisus.
Iisus si Maria: „tovarasi de viata”, conform Evangheliei lui Filip?
In „Codul lui da Vinci” se sustine faptul ca Iisus si Maria au fost casatoriti si au avut un copil, pornind de la un verset din Evanghelia lui Filip, in care se spune ca cei doi ar fi fost „tovarasi de viata”. Sa vedem impreuna versetul:
„Trei femei mergeau impreuna cu Mantuitorul: Maria, mama sa (…), sora lui si Maria din Magdala, careia i se mai spune ‘koinonos‘. Pentru ca Maria este numele sorei sale, a mamei sale si a sale ‘koinonos‘. „
In „Codul lui Da Vinci”, apare un personaj, Sir Leigh Teabing, despre care se spune ca este expert si care considera ca acest cuvant „koinonos” (ce inseamna „tovaras” in limba greaca) ar putea fi interpretat ca „sotie”. Dar, conform altor experti, aceasta interpretare este una nepotrivita. Cuvantul folosit ca „sotie” in Noul Testament este „gune” si nu „koinonos”.
Astfel, Ben Witherington III a scris in Revista de Arheologie Biblica urmatoarele:
„Exista un alt cuvant in greaca, gune, prin care lucrurile ar fi fost foarte clare. E mult mai probabil ca koinos sa aiba sensul de ‘sora’ in sens spiritual, din moment ce acesta este sensul in care este folosit in alte parti. In orice caz, acest text nu arata clar ca Iisus ar fi fost casatorit, cu atat mai putin casatorit cu Maria Magdalena”.
Iisus a sarutat-o pe Maria Magdalena?
Exista, de asemenea, un verset in Evanghelia lui Filip, in care se spune ca Iisus ar fi sarutat-o pe Maria Magdalena. Ce este pus intre paranteze (…) inseamna ca nu apare in textul original.
„Tovarasul lui (…) este Maria din Magdala. El (…) mai mult decat (…) discipoli (…) o saruta mai mult pe ea (…) Ceilalti (…) ii spuneau: ‘De ce o iubesti mai mult pe ea decat pe noi?’ „
A-i saluta pe prieteni cu un sarut era un lucru obisnuit in primul secol al mileniului I si n-avea nicio conotatie sexuala. Profesorul Karen King explica in cartea sa „Evanghelia lui Maria Magdalena” ca acel sarut nu semnifica altceva decat prietenie, nu si romantism.
Daca tinem cont de faptul ca Evanghelia lui Filip a fost scrisa la circa 200 de ani la moartea si invierea lui Iisus, si ca nu exista alt document istoric sau religios care ar insinua ca intre Iisus si Maria ar exista o relatie romantica, atunci ne putem da seama ca totul nu e decat o minciuna promovata de Dan Brown. Daca nici istoricii evrei sau alti istorici seculari n-au scos nici macar o vorba despre aceasta asa-zisa relatie, atunci cum putem avea incredere in niste evanghelii gnostice, scrise la 150-200 de ani dupa Iisus si care (culmea!) nici ele nu arata clar ca Hristos si Maria Magdalena ar fi fost soti.
Casatoria intre Iisus si Maria Magdalena: o simpla fantezie
Dar, ar fi putut Biserica timpurie crestina sa fi distrus dovezile despre asa-zisa casatorie a lui Iisus? Desigur ca acest lucru e sustinut de adeptii teoriei conspiratiei, ca Jacobovici si Brown, dar nu si de expertii in teologie. Astfel, intr-un articol aparut in saptamanalul „Newsweek”, care sumarizeaza opiniile expertilor in teologie, se afirma clar ca asa-zisa casatorie intre Iisus si Maria Magdalena n-a avut loc niciodata, ea neavand nicio baza istorica. Poate ca gnosticii au observat ca Noul Testament era putin cam „timid” in prezentarea relatiilor romantice si s-au hotarat sa-l „condimenteze” putin. Dar oricare ar fi fost motivul, nu se poate pune prea multa baza in aceste versete izolate si obscure, scrise la 100-200 de ani dupa Hristos.
Dar mai poate fi si altceva. Poate ca incercarea de apropiere dintre Iisus si Maria are mai mult de-a face cu opozantii crestinismului, ce au incercat sa umanizeze fiinta despre care crestinii a spus de la bun inceput ca este „Dumnezeu”. De altfel, chiar si in Noul Testament Iisus este umanizat, desi pentru crestini el este Dumnezeu (Filipeni 2:6-8):
6. Care, Dumnezeu fiind in chip, n-a socotit o stirbire a fi El intocmai cu Dumnezeu,7. Ci S-a desertat pe Sine, chip de rob luand, facandu-Se asemenea oamenilor, si la infatisare aflandu-Se ca un om,8. S-a smerit pe Sine, ascultator facandu-Se pana la moarte, si inca moarte pe cruce.