Ce inseamna fericirea pentru noi? Tindem sa o cautam in lucruri materiale, in bani, in cariera, dar de multe ori pierdem din vedere ceea ce conteaza cu adevarat pentru noi in acest proces. Artistul si animatorul londonez, Steve Cutts, face o analiza socanta a unei „curse de sobolani” la care toti suntem legati in societatea contemporana, analizand sursele noastre moderne de fericire, intr-o incredibila animatie. Bineinteles ca noi suntem „sobolanii” in ochii sistemului, rozatoare care isi cauta fericirea…
Luati-va doar 4 minute din timpul vostru si urmariti clipul de la finalul articolului, iar la urma trageti concluziile care se impun. Scurta animatie, intitulata „Fericirea” („Happiness”), incepe prin a arata niste sobolani care se indreapta spre locul de munca, luand metroul. Bineinteles ca metroul este extrem de aglomerat, neputand urca aproape nimeni in el (doar un singur sobolan).
Cand sobolanii nu sunt fortati sa mearga la lucru, ei cumpara din supermarket-uri pentru a fi fericiti. Peste tot numai reclame gen „Cumparati produsul X pentru a fi fericit!”. Sobolanii sunt atat de obsedati in gasirea fericirii, incat incep sa-si cheltuiasca toti banii castigati pe „lucruri”. Dupa ce achizitioneaza saci si pungi de bunuri noi, sobolanii asteapta la coada pentru nebunia de „Black Friday”. Imediat ce usile se deschid, are loc o nebuneala: toti sobolanii se bat intre ei pentru diferite marfuri la preturi reduse. Dupa ce evenimentul s-a terminat, unul dintre sobolanii care si-a riscat viata pentru a obtine un televizor, vede alt lucru unde si-ar putea castiga fericirea: o masina. Conducand aceasta masina, o fericire temporara este obtinuta; insa traficul aglomerat din oras si realitatea inconjuratoare il face pe sobolan sa-si dea seama ca nu este nici aici liber. Mai degraba, el face parte dintr-un sistem dominat de consumism.
Intr-o stare de deziluzie, sobolanul incepe sa bea, pentru ca si reclamele la bauturile alcoolice ii promit fericirea. Sticla dupa sticla, sobolanul isi ineaca grijile in alcool. Insa, nu-si schimba prea mult situatia. De fapt, el ajunge fara adapost si sarac. Sobolanul, acum oficial deprimat, se indreapta spre medic, unde singurul ajutor pe care il primeste sunt medicamentele. Desigur, ele fac o treaba buna pentru a-i ridica starea de spirit, dar creeaza dependenta si nu rezolva problema. Iar ultima „fericire” pe care societatea consumerista o ofera sunt banii. Insa si acestia reprezinta o capcana, pentru ca toti sobolanii sunt prinsi pentru a obtine banii.
Studiile au aratat ca oamenii sunt cei mai fericiti atunci cand petrec timpul in natura si investesc in experiente, nu in lucruri. Speram ca acest videoclip ii va face pe multi sa-si dea seama ca nu au nevoie sa fie prinsi in „cursa de sobolani” pentru a gasi fericirea… Retineti inca o data! Fericirea nu va fi niciodata dobandita prin cumpararea de bunuri. Iar datorita acestei animatii, mai multi oameni se pot desprinde de un sistem care serveste intereselor corporatiilor, si nu oamenilor obisnuiti.
Animatia o puteti viziona pe vimeo.com.