Discipolii din Occident si din Orient care studiaza ocultismul, culeg multe informatii din opere vechi care abordeaza o serie de planuri care ii succed lumii materiale si sunt denumite simbolic prin termenul de plan „astral”. Dar nu toti ii acorda acestei denumiri aceeasi importanta. Multi dintre cei mai competenti ocultisti antici o intrebuinteaza pentru desemnarea intregii serii de planuri foarte inalte ale existentei, cunoscute sub denumirea de „Planuri Spirituale”; acestea, prin insasi natura lor, raman de nepatruns pentru mintea omului de rand. Pe de alta parte, unii scriitori occidentali intrebuinteaza denumirea de „plan astral” pentru a desemna numai planurile si subplanurile inferioare ale seriei astrale, care se unesc pe de o parte cu planurile substantiale si pe de alta parte cu planurile astrale superioare. Aceste lucruri ii incurca deseori pe cei interesati de aceste cunostinte.
„Planul astral” este format din nenumarate planuri, subplanuri si subdiviziuni ale subplanurilor care se inalta treptat din planurile ce se invecineaza cu planul substantial superior si il unesc cu stratul inferior (daca putem sa ne exprima astfel) al marilor planuri spirituale. Dar intre aceste doua extremitati se afla toata varietatea posibila a fenomenelor si fazelor existentei. In planurile astrale inferioare se manifesta actiunea psihica, cunoscuta oamenilor sub denumirea de clarviziune, clarauditie, telepatie, psihometrie etc. In alte planuri astrale inferioare se afla cunoscutele specii de „spirite”, „fantome” si alte manifestari ale sufletelor fara trup pe care, uneori, oamenii si unele animale le simt si le observa.Corpurile astrale ale oamenilor care nu s-au eliberat inca de trup, calatoresc cateodata prin unele din aceste planuri, desfasurand o anumita activitate, fie in timp ce posesorul trupului doarme, fie in anumite conditii de transa, fie daca posesorul trupului isi paraseste intentionat invelisul lui carnal pentru un timp, trimitandu- si corpul astral in planul astral.
Culorile astrale sau aurele care inconjoara corpurile fizice ale fiecarui om, se manifesta de asemenea in anumite subplanuri astrale. Unele dintre aceste subplanuri pot fi numite „planuri ale fortelor psihice”; cu ajutorul lor se produc diferite categorii de fenomene psihice. In planurile inferioare similare se intalnesc „imaginile gandurilor”, „undele gandurilor”, „nori de ganduri”, etc. emanate de mintile omenesti. Acestea hoinaresc si se intiparesc in mintile si simturile acelora care le atrag si sunt intr-o dispozitie psihica similara. Pentru persoanele nepregatite, vizitarea unor planuri astrale inferioare nu este de loc placuta sau sanatoasa. Intr-adevar, ocultistii experimentati le ocolesc cat se poate de mult, sfatuindu-i pe toti cei care incep sa se ocupe de ocultism, sa evite frecventarea acestor regiuni psihice contagioase la fel cum ar evita regiunile mlastinoase care emana malarie din planurile substantiale. Multe persoane si-au pricinuit un mare rau incercand sa patrunda in aceste planuri inferioare; neavand o imagine exacta a naturii acestora, si-au distrus trupurile si sufletele, producand sau stimuland fara sa gandeasca, conditiile psihice care i-au obligat sa actioneze in aceste planuri inferioare. Maxima antica ce spune ca „prostii se napustesc intr-acolo, unde ingerii nu se incumeta sa puna nici macar piciorul”, se adevereste pe deplin in cazul acesta.
Unele dintre aceste subplanuri astrale inferioare prezinta o multitudine de forme astrale ale fiintelor omenesti fara trup, ale caror inceputuri superioare sunt inca unite cu corpul astral, dar care sunt inca legate si de pamant, in virtutea atractiei lumii materiale. Tot in aceasta regiune salasluieste vremelnic spuma societatii omenesti fara trup, ademenita inca de lumea substantiala si pe care inca nu o atrage nimic in sus. E trist sa vezi oameni care fiind inca in trup, n-ar comunica pentru nimic in lume cu asemenea persoane, iar in acest plan astral sunt salutati ca „spirite blagoslovite” si „suflete minunate”. Scarba care-i cuprinde pe multi dintre aceia care se ocupa cu „evocarea spiritelor” este de inteles dupa un anumit numar de sedinte daca cercetam amanuntit caracterul locatarilor acestor „planuri” inferioare. Unii dintre acesti locuitori netrebnici ai planului astral inferior imita prietenii si rudele celor care ii evoca, spre uimirea si intristarea celor din urma.
Intrucat planurile se inalta treptat, sa parasim acest gen de persoane si sa trecem in imparatia sufletelor fara trup, ale celor care si-au dobandit un grad de spiritualitate mai inalt. Treptele duc din ce in ce mai sus, peste planuri si subplanuri pana ajungem in cele din urma in imparatia celor blagosloviti – resedinta vremelnica a celor care au atins suprema dezvoltare spirituala, „lumea cereasca”, pe care diferitele religii se straduiesc sa o prezinte conform credintei si traditiilor fiecareia. Si dupa cum religiile din lume presupun existenta iadului ca opus al „raiului”, tot astfel si in lumea astrala – dupa cum ne puteam astepta – se intalnesc planuri inferioare, in care salasluiesc sufletele fara trup ale oamenilor cu o fire si o nazuinta grosolane; ispasesc aici consecintele inevitabile ale vietii lor pamantesti. Dar aceste „iaduri” ale lumii astrale nu sunt vesnice, sufletul fara trup poate sa treaca cu timpul intr-un mediu mai prielnic unde i se ofera posibilitatea sa se indrepte.
Notiunea catolica de „purgatoriu” exista si in planul astral, sub forma unor subplanuri, in care „toate crimele sunt arse” – dupa cum s-a exprimat spiritul tatalui lui Hamlet, insa nu prin foc substantial; aici este de ajuns focul amintirilor si al imaginatiei.