Imagine: wikimedia.org (Commons Creative – free)
In filozofia tantrei, se invata faptul ca coloana vertebrala a omului ii corespunde chiar si miezului de forta care trece prin centrul planetei noastre, constituind axul Pamantului. Mitologia hindusa descrie un munte numit Meru, situat undeva intr-o zona misterioasa a regiunii Polului Nord. Prin traditie, aceasta este locuinta gigantilor Asura si terenul de joc al zeilor vedici. Deoarece axul cerebrospinal al omului este considerat a fi analog (asemanator) axului planetei (noastre), in literatura tantrica ea este notata ca muntele Meru.
Dupa lucrarea Agamas, fiecare om este un univers deci fiecare dintre corpurile noastre este un microcosmos, reprezentand toate formele individuale ale vietii si configuratiile existente ale creatiei, de la cele mai mici, pana la cele mai mari si la toate nivelele de manifestare posibile. In loc ca oamenii de stiinta ai planetei sa se aventureze in afara si sa exploreze alte planete si lumi indepartate, la exterior, ei ar putea gasi, in esenta, ce este pe planeta exact in interiorul omului. Aceasta este semnificatia afirmatiei din Vishvasara Tantra: „Ce este aici, se afla pretutindeni. Ce nu este aici, nu-i nicaieri”. Un asemenea concept poate parea absurd la prima vedere, tuturor acelora familiarizati cu fiziologia si stiinta Occidentului, care sunt obisnuiti numai cu realitatea corpului fizic si a materiei ordinare. Dar pentru yoghinul sau ocultistul antrenat, a cerceta partile invizibile ale materiei, nu este nimic nou in ideea acestor corespondente.
Literatura tantrica descrie coloana vertebrala a fiintei, impartita in cinci parti sau „regiuni”. Pornind in sus de la cea mai de jos, coccigiana (care consta din primele patru vertebre incomplete), sectiunile cuprind regiunea sacrala (cinci vertebre), dorsala sau a spatelui (douasprezece vertebre) si cervicala sau a gatului (sapte vertebre). Fiecare dintre aceste regiuni sau zone, dupa o examinare atenta, vor revela anumite caracteristici in functionarea generala a sistemului nervos central.
Maduva spinarii se intinde in jos, de la al patrulea ventricul al creierului, pana la regiunea coccigiana, unde se micsoreaza intr-un fir fin, asemanator cu firul de par, cu care se sfarseste si care este numit filum terminale. Maduva este formata din doua jumatati simetrice prinse impreuna de-a lungul unei linii (canal) centrale. In realitate, aceasta linie de unire este un minuscul canal, numit canalis centralis sau canal central. Acest fin canal central este de o importanta primordiala, deoarece prin acest loc urca forta misterioasa adormita numita kundalini, de la baza coloanei catre cap. Cand ea urca, vitalizeaza rapid cele 6 centre de forta in cursul invizibilei sale treceri catre creier.
Unele scrieri tantrice mai mentioneaza alte doua canale, chiar mai mici vehicule ale energiei psihice, necunoscute in anatomia occidentala. Ele sunt numite vajrini si chitrini. Vajrini este cel mai larg dintre cele doua si poarta intre peretii sai pe chitrini, acesta fiind descris „fin ca un fir de panza de paianjen”. Toate aceste retele oculte de canale sunt perceptibile numai prin viziune psihica.