Diferite interpretari ale Sf Graal
Unii istorici cred ca Sfantul Graal nu reprezinta potirul misterios cautat de aproximativ doua milenii, ci ceva mult mai „simplu” – „sangele regal” (controversatul autor Dan Brown ar fi scris ca Iisus Hristos ar fi fost casatorit cu Maria Magdalena si ar fi avut urmasi, pe merovingieni). Altii cred in legendele Evului mediu, in care Graalul era descris ca un vas folosit de negustorul biblic Iosif din Arimatea pentru a strange sangele lui Iisus, atunci cand Mantuitorul se afla rastignit pe cruce. Poetul francez Chretien de Troyes scria, la sfarsitul secolului al XII-lea, ca obiectul mistic era o tava „fermecata”. Englezul Sir Thomas Malory relata, in cunoscuta sa lucrare „Moartea lui Arthur”, ca Sfantul Graal era un vas de impartasanie la care nu are acces decat un initiat, un bun credincios.
Poetul german Wolfram von Eschenbach vorbea insa, intr-o lucrare scrisa in secolul al XIII-lea, despre un Graal realizat din piatra filosofala (Lapis exilis), o piatra pura cazuta din cer. O alta legenda spune ca Sfantul Graal a fost realizat dintr-un smarald imens care se afla pe fruntea lui Lucifer. Von Eschenbach sugereaza in lucrarea sa ca, atunci cand Lucifer a fost demonizat si a cazut din Cer, smaraldul pe care il purta in frunte a cazut si el.
Sf Graal e chiar o cupa sau doar un aspect spiritual?
In absenta unor dovezi istorice concrete, oamenii nu au facut decat sa speculeze pe marginea potirului – majoritatea istoricilor este de acord ca Sfantul Graal infatiseaza o cupa cu gura larg deschisa. Astfel ca unii vorbesc despre realizarea vasului dintr-o piatra pretioasa extrem de rara sau dintr-un metal obisnuit, fara insemne „regale”, un vas care detine puteri miraculoase, care poate aduce la viata un muribund si poate oferi viata fara sfarsit celui care o merita. O parte a istoricilor este insa de parere ca Sfantul Graal nu este material, ci reprezinta cautarea absoluta, de care nu este demn decat acela care da dovada de puritate fizica si spirituala, de dezinteres fata de lumea materiala, de pietate, de umanism, de dedicatie pentru cei din jur si pentru misiunea la care s-a angajat.
Exista insa si opinia conform careia Sfantul Graal este un obiect care isi schimba in permanenta forma, pentru a nu fi gasit decat de cel vrednic.
Sf. Graal se afla in Scotia?
Comunitatea stiintifica se afla intr-o continua cautare. De curand, o echipa de arheologi scotieni se pregateste pentru o misiune indrazneata, care va avea loc in 2010. Ei spun ca, dupa toate calculele de pana acum, Sfantul Graal s-ar putea afla ingropat sub abatia sau sub turnul din oraselul scotian Kilwinning.
Intr-un articol publicat in presa locala, istoricul A.J. Morton scria ca in Kilwinning au inceput sa apara, ca ciupercile dupa ploaie, tot mai multi straini care se afla in cautarea Sfantului Graal. Oamenii sunt manati in zona de o legenda potrivit careia potirul ar fi fost adus aici, pe meleagurile scotiene. Morton si-a exprimat insa indoiala ca legenda este reala si nu crede nici in existenta fizica a cupei. Istoricul spune ca cei mai multi dintre cei care si-au cumparat deja proprietati in zona sunt oameni care cred ca potirul sfant se afla ascuns intr-una dintre numeroasele cripte de sub abatia de la Kilwinning.
Dovezi care sa sustina aceasta idee par ca se afla ascunse in cronicile masonilor din aceasta regiune, scrie presa scotiana. Masonii nu doresc insa sa faca publice documentele care vorbesc despre Sfantul Graal si rolul cavalerilor templieri, care ar fi ascuns, in Scotia, astfel de relicve antice.
Capela Rosslyn, locul unde se afla Sf Graal?
Numerosi arheologi sunt de parere ca sudul Scotiei ascunde mistere inca neelucidate. O alta locatie pe care arheologii o atribuie locului in care s-ar afla potirul se afla in zona orasului Edinburgh. Mai precis, in zona capelei Rosslyn. Numele bisericii apare inclusiv in romanul Codul lui Da Vinci, semnat de Dan Brown, care, desi nu respecta intru totul adevarul istoric, deformand realitatea pentru a asigura un fir epic coerent, a fost folosit ca sursa de inspiratie de cautatorii Graalului.
Construita in secolul al XV-lea, la cativa kilometri departare de Edinburgh, de mesteri adusi din toate colturile Europei, capela Rosslyn ar fi trebuit sa aiba forma de cruce si sa fie mult mai mare decat astazi. Lucrarile au fost stopate insa dupa moartea intemeietorului ei, Sir William St. Clair (sau Sinclair), in 1484. Infrumusetata cu motive florale, marine, celeste si fabuloase, precum si cu patratele al caror inteles nu a fost descifrat pana in prezent, capela infatiseaza reprezentari ale unor scene religioase, precum si aspecte din viata familiei regale Roslin, dar si simboluri masonice. Sub bisericuta, arheologii si istoricii au descoperit, cu ajutorul tehnologiei cu ultrasunete, o sala boltita care nu are nici o intrare. Nu au sapat in podeaua capelei, pentru ca le-a fost interzis. Motiv pentru care s-au intensificat speculatiile ca in micuta biserica ar fi ascuns nu numai Sfantul Graal, ci si Chivotul Legii (pe care Moise i l-a daruit lui Aaron) sau capul Sfantului Ioan Botezatorul.
Sf Iosif din Arimatea
Desi nu a fost prezent la Cina Cea de Taina, Iosif din Arimatea, un negustor bogat, l-a urmarit indeaproape pe Mantuitor. La cateva ore dupa ce a servit ultima masa, Iisus a fost rastignit si, potrivit unei legende, sangele sau ar fi fost strans de Sfantul Iosif intr-o cupa. Nu o cupa oarecare, ci cea din care a baut Mantuitorul la ultima Sa cina (ideea se regaseste intr-un poem semnat de Robert de Boron, in ultima parte a secolului al XII-lea, inceputul secolului al XIII-lea). Cu voia lui Pilat, negustorul, impreuna cu Sfantul Nicodim au luat trupul lui Iisus de pe cruce si l-au ingropat, dupa oranduirea iudee, dupa ce au uns corpul cu smirna si aloe si l-au infasurat in giulgiu. Afland aceasta veste, evreii l-au aruncat in inchisoare pe Iosif. Aici, Mantuitorul i-a aparut sfantului, vorbindu-i despre invierea Sa. Ucenic secret al lui Iisus, Iosif din Arimatea a fost eliberat din inchisoare si alungat din Ierusalim. El a strabatut lumea in lung si-n lat vorbindu-le oamenilor despre Mantuitor si despre miracolele sale. Si-a gasit sfarsitul in Britania, posibil la Glastonbury. Potrivit unor legende, Iosif ar fi dus cu el in Britania cupa cu sangele lui Iisus. Aici s-ar fi pierdut urma potirului.