Imagine: magiscenter.com
Pe 12 decembrie, Biserica Catolica celebreaza Sarbatoarea Maicii Domnului din Guadalupe, marcand ziua in care, in 1531, Fecioara Maria a aparut in Mexic unui taran de 57 de ani pe nume Juan Diego. Conform legendei, Juan Diego se apropia de ceea ce este acum Mexico City, cand a observat o femeie, pe care a ajuns sa o recunoasca ca fiind Fecioara Maria. Ulterior, el a incercat sa-l convinga pe arhiepiscop de ceea ce vazuse, dar i s-a cerut un semn care sa demonstreze ce a vazut. La intoarcerea la Fecioara, aceasta i-a spus taranului sa se duca in varful dealului pentru a aduna flori pentru episcop. Ajungand in creasta dealului, Juan Diego a gasit trandafiri castilieni, care nu erau nici in sezon si nici nu cresteau in regiune.
Fecioara Maica a aranjat florile in tilma lui Juan (tilma = o mantie) si l-a instruit pe acesta sa deschida mantia doar la intoarcerea episcopului. Cand Juan Diego s-a intors la resedinta episcopului si si-a deschis mantia, florile au cazut pe podea, iar pe suprafata tilmei a ramas imaginea care va fi cunoscuta sub numele de „Doamna noastra din Guadalupe”.
Faptul ca Fecioara Maria nu numai ca a vorbit cu Juan Diego in limba sa materna, dar parea ca poarta rochia unei printese aztece – totul a dus la convertirea a milioane de localnici catre credinta catolica, in mai putin de 7 ani. In acel loc a fost construit un altar, unde inca se poate vedea tilma initiala, acesta ramanand unul dintre cele mai populare locuri de pelerinaj din lume.
Dar aceasta tilma are calitati incredibile, imposibil de realizat de catre mana omului. In general, o tilma era fabricata din fibre de cactus, fiind de obicei de o calitate foarte slaba si avand o suprafata aspra, ceea ce o facea destul de dificil de purtat. Dar, pe tilma de la Guadalupe se afla imaginea Fecioarei Maria, un lucru imposibil de realizat pe o tilma obisnuita. Oamenii de stiinta care au studiat imaginea cred ca nu a existat in prealabil o tehnica folosita pentru tratarea suprafetei. Suprafata care poarta imaginea este asemanatoare cu matasea la atingere, in timp ce portiunea neutilizata a tilmei ramane grosiera.
Mai mult decat atat, expertii in fotografie cu infrarosu, studiind tilma la sfarsitul anilor ’70, au stabilit ca nu exista urme de pensula, ca si cum imaginea ar fi fost incorporata la suprafata de la bun inceput.
Phillip Callahan, biofizician la Universitatea din Florida, a descoperit ca diferentele de textura si coloratie, care determina ca pielea Fecioarei Maria de pe tilma sa arate astfel, este imposibil de recreat: „O astfel de tehnica ar fi o realizare imposibila de catre oameni. Cu toate acestea, ea apare in natura, in penajele colorate ale pasarilor, in aripile fluturilor si pe gandacii viu colorati … Daca se priveste de la o anumita distanta, frumusetea coplesitoare a Madonnei de culoare maslinie apare ca prin magie”. Aceasta, impreuna cu iridescenta culorilor, in functie de unghiul de vizualizare, si cu lipsa elementelor animale, minerale sau sintetice din culori, creeaza o serie de intrebari fara raspuns.
Unul dintre primele lucruri pe care le spun scepticii despre imaginea Madonnei este aceea ca, intr-un fel, aceasta trebuie sa fie o frauda. Cu toate acestea, in fiecare din incercarile de a reproduce imaginea, in timp ce originalul nu pare sa se estompeze, copiile s-au deteriorat in scurt timp. Miguel Cabrera, un artist de la mijlocul secolului al XVIII-lea, care a produs trei dintre cele mai cunoscute exemplare – unul pentru arhiepiscop, unul pentru papa, unul pentru el insusi – a scris odata despre dificultatea de a recrea imaginea chiar si pe cele mai bune suprafete. In plus, tilma originala a fost expusa timp de 116 ani, fara niciun fel de protectie, primind toata radiatia infrarosie si ultravioleta de la zeci de mii de lumanari din apropierea acesteia, fiind expusa la aerul umed si sarat din mediul inconjurator, si totusi nu s-a deteriorat deloc!
In 1979, cand Callahan, un medic din Florida, a analizat tilma, folosind tehnologia in infrarosu, el a descoperit, de asemenea, ca tilma mentine o temperatura constanta de 36 de grade Celsius, la fel ca temperatura unei persoane vii. Cand Carlos Fernandez del Castillo, un medic ginecolog mexican, a examinat tilma, el a observat pentru prima data o floare cu patru petale ce se afla pe pantecele Mariei. Floarea, numita Nahui Ollin de catre azteci, era un simbol al Soarelui si abundentei. La examinari suplimentare, Castillo a ajuns la concluzia ca dimensiunile corpului Fecioarei Maria din imagine era cele ale unei mame insarcinate.
Atunci cand Jose Tonsmann, un oftalmolog peruvian, a efectuat un studiu privind ochii Madonnei de pe tilma. Savantul a fost capabil sa identifice mai mult de 13 persoane din ambii ochi ai Fecioarei Maria, ca si cum ochii respectivi ar reflecta o imagine. Parea sa fie o imagine a momentului in care Juan Diego a dezbracat tilma in fata arhiepiscopului.
Toate acestea arata ca tilma Fecioarei Maria din Guadalupe s-ar putea sa fie una reala…