Născut în 1904, într-o familie boierească, Gheorghe Jurgea-Negrilești este unul dintre cei mai apreciați memorialiști ai perioadei interbelice. El a crescut într-o lume cosmopolită, printre nobili şi femei frumoase şi elegante.
În 1913, când avea doar vârsta de 9 ani, autorul povesteşte cum a apărut în curtea familiei sale un automobil – un lucru extrem de rar în vremurile acelea, pe care doar oamenii cu adevărat bogaţi şi-l puteau permite. E vorba de un Fiat Landaulet de 12 CP: „Lucind din toate alămurile, pe atunci automobilul nu cunoștea nichelul, trona în mijlocul curții un „Landoulet de Ville” Fiat de 12 cai putere. Nou, nouț, se vedea cât colo”.
Cât costase bijuteria? Ţineţi-vă bine de scaun, căci tot Gheorghe Jurgea-Negrilești ne spune: „Costase 12.500 lei, adică 4 kilograme de aur. Și încă era o mașină ieftină. Unele costau 50.000 și chiar 60.000 lei”.
Aţi reţinut, da? 4 kg de aur costa atunci o maşină, care era una chiar foarte ieftină în acele vremuri. Ştiţi cât costă 1 kg de aur în ziua de astăzi? La preţul bursei, în jur de 70.000 de euro. 4 kg de aur înseamnă… 280.000 euro, adică de 10 ori mai mult decât preţul mediu al unei maşini obişnuite în ziua de astăzi. Dar, dacă în vremea aceea existau şi maşini care costau 50.000 de lei (adică 16 kg de aur), aceasta înseamnă peste 1,1 milioane de euro o maşină!