Chimiștii de la Rijksmuseum și de la Universitatea din Amsterdam și-au dat seama cum pictorul olandez din secolul al XVII-lea, Rembrandt, a realizat tabloul „Rondul de noapte” folosind un pigment nemaivăzut până acum în paleta artistului. Secretul constă într-o combinație neobișnuită de vopseluri, inclusiv pigmenți de plumb-staniu galben și roșu-portocaliu, fabricați cu arsenic și sulf. Se pare că Rembrandt a combinat în mod intenționat acești pigmenți toxici cu alte culori pentru a crea o nuanță aurie. Descoperirea a fost făcută ca parte a unui proiect de cercetare și conservare, care urmărește să înțeleagă mai bine capodopera lui Rembrandt.
Istoricii de artă cunoşteau puține lucruri despre culorile pe care artistul le-a folosit pentru „Rondul de noapte”, cea mai cunoscută piesă a sa. În 2017, imagistica cu raze X a unui alt tablou al lui Rembrandt a dezvăluit un „pigment cu totul nou” în paleta pictorului olandez: un colorant care conține arsenic de la galben la portocaliu numit orpiment artificial. Auriul din „Rondul de noapte” este însă diferit.
În secolul al XVII-lea, unii pigmenți bogați au fost obținuți prin adăugarea suplimentară de arsenic sau sulf la minereurile naturale de sulf arsenic încălzite, cum ar fi orpiment sau realgar. Aşadar, vopseaua folosită pentru a face auriul în „Rondul de noapte” a fost derivată din pigmenți galbeni, portocalii și roșii de pararealgar.
Cercetătorii s-a folosit de microscopie pentru a descoperi că Rembrandt a folosit cantități mici de vopsea portocalie strălucitoare, pentru a evidenția umbrele broderii aurii văzute pe mâneci și pe haina brodată a unui gardian. Cei doi pigmenți de sulfură de arsen (roșu/portocaliu și galben) fie au fost amestecați de Rembrandt pentru a crea auriul, fie i-au fost vânduți la Amsterdam deja amestecați în acest fel. Un amestec similar de pigmenți observat la un alt artist din acea vreme sugerează că acest ultim scenariu poate fi mai realist.
Descoperirile sugerează că o diversitate mai mare de pigmenți toxici a fost disponibilă pentru utilizare în Europa secolului al XVII-lea decât credeau istoricii. Astfel, Rembrandt a fost doar unul dintre mulții artiști din secolul al XVII-lea care pictau cu pigmenți toxici.
Sursa: studiul ştiinţific „Discovery of pararealgar and semi-amorphous pararealgar in Rembrandt’s The Night Watch: analytical study and historical contextualization” / heritagesciencejournal.springeropen.com