Mintea este confuzia. Mintea este un alt nume acordat confuziei. Iar cand nu exista confuzie nu inseamna ca mintea a devenit linistita. De exemplu, se produce o furtuna pe mare. Poti spune despre furtuna ca este agitata? Ai auzit pe cineva sa afirme ca a vazut o „furtuna turbulenta”? Nu. Pur si simplu o denumesti furtuna, deoarece furtuna este un alt termen pentru agitatie si turbulenta. Iar cand furtuna inceteaza poti afirma ca acum furtuna este linistita? Nu. Doar spui ca furtuna a incetat sa mai existe.
Pentru a intelege mintea, trebuie sa intelegi ca mintea este un alt termen pentru confuzie. Cand pacea descinde nu inseamna ca mintea a devenit linistita, ci ca nu mai exista. Acolo apare o stare a non-mintii. Si cand mintea s-a dizolvat, ceea ce ramane este denumit atman. Oceanul exista chiar si atunci cand furtuna nu exista. Cand mintea confuza inceteaza sa mai existe, ceea ce ramane este atman, Sinele pur.
Mintea nu este un lucru, ci o stare de dezordine si haos. Mintea nu este o facultate, nu este o substanta. Corpul este o substanta, atman este o substanta – si intre acestea exista o stare de confuzie care devine o veriga de legatura intre ele. Intr-o stare de seninatate si pace, corpul ramane, atman ramane, dar mintea nu mai exista.
Nu exista asa ceva ca „minte linistita’”. Iar aceasta greseala se datoreaza limbajului. Este in regula sa spunem „corp sanatos” si …”corp bolnav”. Imediat ce dispare starea de boala, trupul devine sanatos. Dar nu acelasi lucru este valabil si in cazul mintii. Nu exista „minte nelinistita’” si „minte linistita””. Mintea in sine inseamna agitatie si tulburare. Natura ei consta din confuzie si boala.
Asa ca nu intreba cum poti salva mintea de la confuzie, ci mai bine intreaba cum poti scapa de minte. Intreaba cum poate muri aceasta minte. Intreaba ce poti face pentru ca mintea sa nu mai existe.
Meditatia este o modalitate prin care poti scapa de minte. Iar a medita inseamna a pasi afara din minte. Meditatia inseamna incetarea mintii. Prin meditatie se intelege starea separata de confuzie. Si indepartandu-te de confuzie, aceasta inceteaza – deoarece chiar prezenta noastra este cea care o creeaza. Imediat ce am plecat de langa ea, aceasta inceteaza sa mai existe.
De exemplu, doi oameni se bat. Daca unul dintre ei se opreste si se indeparteaza, atunci cum mai poate exista conflictul? Lupta nu poate continua decat cand unul dintre oameni face parte din conflict. Noi traim pe un plan mental; suntem prezenti exact unde se afla dezordinea, tulburarea. Nu vrem sa plecam de acolo si cu toate acestea vrem sa fim linistiti si netulburati. Aici nu poate exista pacea. Tot ce trebuie sa faci este sa pasesti, sa te retragi intr-o parte – asta este tot. Imediat ce ai iesit, tulburarea si agitatia iau sfarsit. Meditatia nu este o tehnica prin care sa aduci pacea in minte; mai degraba este o metoda prin care sa te retragi, sa te indepartezi de minte. Meditatia este o cale prin care ajungi sa nu mai faci parte din valurile confuziei.
(Text de Osho)