Imagine: wikimedia.org (Commons Creative – free)
Un nou studiu ştiinţific al vehiculelor electrice a constatat că resursele pentru producerea acestora vor fi o mare problemă în următorii câțiva ani. Cercetătorii sugerează că pentru a depăşi această problemă, trebuie să ne schimbăm mentalitatea cu privirea la mașinile și orașele noastre! Poate să revenim la epoca trăsurilor?
„Se pare foarte probabil că vom avea o penurie”, a spus Fernando Aguilar Lopez, cercetător în domeniul energiei regenerabile la Universitatea Norvegiană de Știință și Tehnologie. „Cheia constă în cerere. Cererea trebuie să scadă pentru a evita problemele de aprovizionare pe termen lung”.
Cercetătorii au folosit un model numit cererea și disponibilitatea materialelor (MATILDA) pentru a analiza modul în care litiul și alte elemente vor fi disponibile din faza de extracție, până la producție, utilizare și casare. Ei au analizat peste 8.000 de scenarii în lucrarea care a fost publicată în „Resources, Conservation and Recycling”.
Deși există o mulțime de litiu, cobalt, nichel și fosfor în pământ, problema constă în minerit. O lucrare mai veche din 2022 a sugerat că poate dura până la 30 de ani de la explorarea inițială pentru a putea folosi elementele minerale în mașinile electrice. „Metalele tehnologice”, cum ar fi cobaltul, litiul, pământurile rare și metalele din grupa platinei, sunt în general produse în cantități mult mai mici (de la sute la mii de tone) dintr-un număr mic de mine din întreaga lume – spune acel studiu din 2022.
„Vom avea nevoie de o creștere masivă și rapidă a producției de metale tehnologice, esențiale pentru funcționarea și performanța vehiculelor electrice (EV), dacă dorim să îndeplinim obiectivele guvernelor și ale industriei auto”.
Mai rău, cercetătorii sugerează că reciclarea nu va fi o soluție pe termen scurt, deoarece nu sunt suficiente vehicule electrice casate pentru a fi reutilizate ca înlocuitor pentru cea mai mare parte a materialelor noi.
Modul în care folosim mașinile electrice se schimbă și el. În loc să poată parcurge distanțe scurte cu o baterie mai mică, tot mai multe mașini electrice au baterii mari pentru a parcurge distanțe mai lungi. „Conducem mașini din ce în ce mai mari, mai grele, cu baterii mai masive. În același timp, folosim aceste vehicule în mod activ doar aproximativ 5% din timp. În restul timpului, maşina este parcată. Doar câțiva dintre noi conduc mai mult de 45 de kilometri zilnic”, a spus Aguilar Lopez.
Din păcate, nu există o soluție magică pentru acest blocaj cu care ne confruntăm. Cea mai ușoară soluție din punct de vedere tehnologic este probabil cea mai grea din punct de vedere al societății: să schimbăm modul în care ne gândim la mașinile noastre. Cercetătorii sugerează că ar trebui să încercăm să „share-uim” mai multe mașini EV mai mici și să actualizăm orașele pentru a fi proiectate pentru oameni, mai degrabă decât pentru mașini. „În multe locuri se fac mișcări majore pentru a crea zone urbane mai plăcute și pentru a atrage mai mulți oameni să-și părăsească mașinile. Și destul de mulți fac tocmai asta. Avem nevoie de reglementări – și, desigur, oamenii trebuie să le accepte”.
Surse: studiul ştiinţific „Evaluating strategies for managing resource use in lithium-ion batteries for electric vehicles using the global MATILDA model” / sciencedirect.com
norwegianscitechnews.com