Imagine: generata de AI (Microsoft Designer)
Există mai multe teorii despre unde a fost inventată roata (Mesopotamia, nordul continentului european, zona arcului Carpatic și Europa Centrală). Cea mai veche imagine a unui vehicul cu roți datează de pe un vas descoperit în Polonia, obiect datând de acum aproximativ 5.500 de ani. Iar cele mai vechi roți de lemn au fost descoperite în Slovenia, fiind construite acum 5.200 de ani.
Una dintre teorii se referă la faptul că roată a fost inventată în zona Munților Carpați, unde minerii de acum 6.000 de ani au pus la punct tot ce trebuie pentru a-și ușura munca, folosind roți funcționale. Teoria că roata ar fi fost inventată de minerii de cupru din Carpați acum 6.000 de ani îi aparține unui istoric pe nume Richard Bulliet, care este co-autor al unui nou studiu ştiinţific intitulat „Reconstrucţia invenţiei roţii, folosind designul şi analiza structurală computaţională”. Studiul nu are la bază vreo descoperire arheologică nouă, însă s-a folosit de tehnici de mecanică computațională și design pentru a recompune etapele prin care oamenii au ajuns să dezvolte roata. Cercetătorii spun că trei invenții au stat la baza inventării primelor roți funcționale, iar ultima etapă consta în plasarea roților pe un ax, astfel încât să se rotească în mod independent.
Se spune că primele roți au fost tăiate din trunchiuri solide de copac, iar ceva mai târziu au fost asamblate trei plăci cu ajutorul unor bucăți de lemn sau metal. Roțile au fost apoi scobite, devenind mai ușoare, dar și mai fragile, fiind apoi întărite cu traverse din lemn. Un capitol extrem de important în evoluția roții a început când li s-au pus spițe, fiind mai ușoare și învârtindu-se mai repede.
În articolul mai sus menţionat se spune, printre altele: „Arheologii care au efectuat săpături în regiunea Munților Carpați din estul Europei au descoperit peste 150 de modele de lut de vagoane cu patru roți, toate concepute pentru a fi folosite ca şi căni de băut. Analiza carbonului 14 datează formarea culturii Boleráz care a produs cănile nu mai târziu de anu 3600 î.Hr. Acest lucru face din căni cele mai vechi reprezentări cunoscute din lume ale transportului pe roți. Dar lasă o întrebare cheie fără răspuns: de ce le-a plăcut oamenilor Boleráz să bea din căni pătrate pe roți?”
Sursa: studiul ştiinţific „Reconstructing the invention of the wheel using computational structural analysis and design” / royalsocietypublishing.org