Imagine: generata de AI (Microsoft Designer)
Ian Stevenson a fost un psihiatru si profesor care a devenit cunoscut la nivel international pentru abordarea sa stiintifica a studiului reincarnarii. Pe parcursul a patru decenii, el a investigat peste 3.000 de cazuri de oameni care pretindeau ca au amintiri de vieti anterioare. A calatorit prin lume, intervievand copii care si-au amintit detalii despre vietile lor anterioare si, in multe cazuri, aceste detalii au putut fi verificate.
In lucrarea sa „Reincarnation and Biology”, Stevenson s-a concentrat pe un subset specific al acestor cazuri: 75 de indivizi care aveau semne de nastere sau defecte fizice care corespundeau cu amintirile din viata trecuta. Aceste semne de nastere, credea el, nu erau doar intamplatoare. Mai degraba, au aparut in locuri in care indivizii suferisera rani sau traume in vietile lor anterioare. Metoda meticuloasa de cercetare a lui Stevenson a implicat verificarea inregistrarilor istorice si compararea detaliilor furnizate de subiectii sai cu cele ale oamenilor care au murit in modul in care a fost descris.
Cercetarile lui Stevenson sugereaza ca semnele din nastere sunt mai mult decat doar la nivelul pielii. In aceste 75 de cazuri, indivizii aveau semne de nastere distinctive care corespundeau direct cu rani, cicatrici sau traume fizice dintr-o viata anterioara. Ceea ce este deosebit de fascinant este ca multe dintre aceste semne de nastere au fost localizate pe cap si gat, potrivindu-se cu ranile sau cauzele decesului din presupusele vieti anterioare.
De exemplu, daca o persoana si-a amintit ca a fost impuscata in cap in timpul vietii anterioare, ea putea avea un semn de nastere in acelasi loc. In cazuri mai extreme, Stevenson a documentat chiar si deformari fizice – cum ar fi lipsa degetelor sau a membrelor – care pareau sa se alinieze cu detaliile despre modul in care persoana a murit in viata anterioara.
Iata cateva dintre cele mai convingatoare exemple din cercetarile lui Stevenson care sugereaza o legatura puternica intre semnele de nastere si reincarnare:
Cazul baiatului cu rana de glont. Unul dintre cele mai faimoase cazuri studiate de Stevenson a implicat un baiat din India care pretindea ca isi aminteste viata unui barbat care fusese impuscat in cap. Baiatul, de doar cativa ani, a vorbit in detaliu despre viata sa anterioara, descriind locul de munca, familia si chiar modul in care a murit barbatul. Ceea ce a facut acest caz deosebit de ciudat a fost faptul ca baiatul avea un semn de nastere in locul exact in care glontul intrase in capul barbatului. Stevenson a reusit sa gaseasca familia barbatului decedat si sa confirme ca amintirile baiatului s-au aliniat cu evenimentele reale. Acuratetea amintirilor baiatului, impreuna cu semnul din nastere potrivit, au facut din acest caz unul dintre cele mai izbitoare exemple din studiile lui Stevenson.
Cazul fetei birmaneze. Intr-un alt caz notabil, Stevenson a investigat o tanara birmaneza care avea amintiri vii ca a fost soldat japonez in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Ea si-a amintit ca a fost ucisa de o impuscatura in fata. In mod remarcabil, fata avea un semn de nastere mare pe fata, chiar acolo unde pretindea ca a fost impuscata. Prin interviuri si verificari istorice, Stevenson a putut confirma existenta unui soldat japonez care murise intr-o maniera similara cu ceea ce a descris fata. Semnul ei de nastere, din nou, parea sa serveasca drept o manifestare fizica a traumei vietii ei trecute.
Cazul turcului cu doua vieti. Cercetarile lui Stevenson nu s-au limitat la copii. Un caz pentru adulti a implicat un barbat din Turcia care avea un semn de nastere mare asemanator unei cicatrici pe gat. Barbatul si-a amintit ca a fost ucis intr-o viata anterioara, cand i s-a taiat gatul in timpul unei confruntari violente. In urma investigatiei, Stevenson a gasit inregistrari ale unui barbat care a murit in modul exact descris de subiect si chiar si locatia cicatricei se potrivea cu rana mortala.
Stevenson si-a abordat munca cu un nivel de rigoare stiintifica, care a facut ca descoperirile sale sa fie greu de respins. In timp ce reincarnarea este adesea privita ca o credinta mistica sau religioasa, Stevenson a cautat sa documenteze aceste cazuri cu inregistrari detaliate, interviuri si verificare incrucisata a faptelor. El nu incerca sa demonstreze o teorie spirituala; mai degraba, el investiga daca ar putea exista vreo dovada empirica care sa sugereze ca reincarnarea ar putea fi reala.
Ceea ce il diferentiaza pe Stevenson de alti cercetatori in reincarnare este concentrarea lui asupra aspectului biologic al fenomenului. Semnele de nastere si defectele fizice sunt semne tangibile si masurabile, iar Stevenson credea ca ele ar putea fi cheia pentru dezvaluirea misterului vietilor anterioare. Teoria lui era ca leziunile traumatice, in special cele fatale, s-ar putea imprima corpului sub forma de semne de nastere atunci cand sufletul se reincarneaza.
Sursa: articolul „Ian Stevenson: Sought To Document Memories Of Past Lives in Children” /washingtonpost.com